Isnin, 29 Ogos 2011

Testimony: Penyelesaian ruam lampin yang menyeksa si manja.

Below are testimony from a cloth diapering parent, taken from MCDP group ( Malaysian Cloth Diapering Parents)

Nama : Herny yusnizar binti ridzwan

Nama baby: puteri nur Qairunnisa bt mohd hafiz (2 1/2yrs) 
Masalah: (eczema dan alergy pada disposable diapers,fabric suede n microfleece)

Testimoni:

Saya merupakan seorang ibu bekerja. saya bekerja shift samada petang,pagi atau malam. waktu kerja pula 7 jam , 10 jam atau 14 jam sehari atau oncall bergantung pada jadual tugas. saya telah full cloth diapering selama setahun lebih...walaupun bermula agak lewat iaitu selapas nak berumur setahun lebih.

Sebelum menggunakan CD anak saya menggunakan lampin flat tradisional sahaja kerana anak saya sangat allergic dengan disposable diaper..walau pun begitu saya pakai juga DD jika untuk travelling atau outing (jenama mamypoko,huggies ultra)--kesannya--anak saya akan timbul ruam yg sangat teruk hingga pada suatu ketika berair dan di jangkiti candida..

Anak saya akan dapat rashes even hanya selapas sekali berDD apatah lagi jika seharian di BS/ travelling...saya berhabis duit juga untuk rawatan kulitnya. namun doctor juga menasihatkan tiada jalan lain kecuali jangan pakaikan disposable diapers..lagipun rawatan menggunak krim steroid juga ada kesan sampingannya...

Disebabkan sudah terbiasa dengan lampin flat--saya terus berlampin kain tradisional..lagipun belum terbuka lagi mengenai CD walaupun pernah terbaca mengenai CD.

Pada suatu hari saya terjumpa CD di jual di kedai--CD pertama saya ialah myeconappy..sejak itu masalah rashes berkurangan..kemudian saya terus membeli Cd lunatot kerana kebetulan butik lunatot baru di buka berdekatan rumah saya...kemudian kebetulan saya baru membuka akaun FB n search mengenai clothdiaper (sebelum tu sebuk bekerja n menguruskan anak-maklumlah pakai lampin flat -sehari sedozen kut).

Melalui perbincangan dengan kawan FB barulah saya belajar mengenai jenis2 dan system berCD serta cara penjagaan...rupanya anak saya cuma sesuai dengan bamboo sahaja.



Saya mula menjadi pengguna bamboo tegar dan anak saya totally sembuh dr rashes.

Saya sangat lega dan bersyukur di temukan dengan CD..selain dari hypoalergenic Cd juga sangat cute untuk si manja saya...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan